Hamilelik Durumunda Tazminat Hakkı

Hamilelik durumunda tazminat hakkı, kıdem tazminatı olarak İş Kanunu’nda 14. madde kapsamında yer almaktadır. Kadın çalışanların, evlilik nedeniyle işten ayrılması durumunda kıdem tazminatı kazanma hakkı vardır. Ancak iş kanununa göre hamilelik nedeni ile işten ayrılmalarda kıdem tazminat hakkı bulunmamaktadır. Hamilelik veya doğum gibi nedenlerle ayrılmak isteyen bir kadın çalışan, kendi isteği ile ayrıldığı için herhangi bir tazminat hakkına sahip olmamaktadır.

Kıdem Tazminatı Nedir?

Kıdem tazminatı, İş Kanununda yer alan fesih nedenleri ile ödenen son brüt kazanca göre hesaplanan tazminat olarak kısaca tanımlanabilmektedir. Kıdem tazminatı hakkına sahip olmak için aranan belli koşullar bulunmaktadır. Bu koşulları sıralayacak olursak:

• 4857 Sayılı Kanuna tabi işçi olmak,
  • İşten ayrılmadan önce en az bir yıl süreyle işçinin çalışmış olması,
  • İş sözleşmesinin belirli nedenlerden ötürü sona ermesi,
  • Askerlik nedeniyle işten ayrılma,
  • Toptan ödeme nedeni ile fesih olması,
  • Emeklilik nedeniyle fesih olması,
  • Kadın çalışanın evlilik nedeni ile feshetmesi veya çalışanın ölümü gibi nedenler bulunmaktadır.

Hamilelere Tanınan Tazminat Hakkı Var Mı? Bu Haklar Neler?

Hamilelere tanınan tazminat hakkı var mı? Hamile çalışanlara bu süreçleri içerisinde pek çok hak tanınmaktadır. Bu haklar, İş Kanununun 74. Maddesinde yer alan doğumdan önce ve sonraki 8 hafta olmak üzere 16 haftalık süre çalıştırılmamalarıdır. Eğer çoğul gebelik var ise doğum öncesine 2 hafta daha eklenmektedir. Sağlık durumlarının uygun olması durumunda doktor onayı ile doğum öncesi son 3 aya kadar çalışmaları mümkündür. Böyle bir durumda bu kullanılmayan süreler, doğum sonrası döneme eklenmektedir. Erken doğum durumunda da kullanılamayan süreler, sonrasına eklenerek kullanılmaktadır.
Evlat edinme durumlarında ise evlat edinen eşlerden birine, fiile tesliminden sonra 8 hafta analık izni kullanılmaktadır. Annenin vefatı gibi bir durum söz konusu olursa da süreler babaya kullandırılmaktadır.
Kıdem tazminatı haricinde hamilelik veya emzirme nedeni ile işten ayrılmalarda herhangi bir tazminat hakkı doğmamaktadır. İş Kanunu hükümlerince belirtilen fesih nedenleri dışında kıdem tazminatı alınması durumu söz konusu değildir. Ancak yukarıda da bahsedildiği gibi bazı durumlarda izin hakkı verilerek hamile çalışanlara kolaylık sağlanmıştır. Peki, gece vardiyasında çalışan kadınlar hamilelik durumlarında nasıl bir çalışma sistemine geçmektedirler?

Hamile Çalışanlar Gece Vardiyası Yapabilir Mi?

Hamile çalışanların çalışma süreleri yönetmelikler ile düzenlemeye tabi tutulmuştur. Bu düzenlemeye göre hamile ya da emziren çalışanlar 7,5 saatten fazla çalışamamaktadırlar. Doktor raporu ile hamile olduklarını ispatlayan çalışanlar, gece çalışması yapamamaktadır. Doğumun ardından da 1 yıl süreyle gece vardiyası çalışmalarında bulunmamaktadırlar. Bu sürenin iş yeri hekimi raporu ile 6 ay daha uzatılması da mümkündür.
İş Kanunu gereği kadın çalışanların çocuklarını emzirmeleri için gün içinde toplam olarak 1,5 saatlik izin süreleri bulunmaktadır. Süt izin süresi olarak adlandırılan bu iznin nasıl kullanılacağını kadın çalışan belirlemektedir. Gün içerisinde hangi saatlerde kullanacağını kendisi belirlemektedir. Sadece kadın çalışanların değil, bu süreç içerisinde erkeklerinde İş Kanununa göre hakları vardır. Eşi doğum yapan bir baba, 5 gün izinli sayılmaktadır. Bu izinlerin kullanımında ise herhangi bir kesinti yapılmamakta ve tam ücret yatırılmaktadır. Evlat edinen babalar için de geçerli olan bu hak, sadece 3 gün süre ile sınırlandırılmıştır.
Ari hukuk bürosu olarak iş kanunu gereğince ihtiyaç duyduğunuz her konuda sizlere yardımcı olma gayesiyle çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Hamilelik, süt izni, kıdem tazminatı konuları ile ilgili sormak istediğiniz her konuda sorunuzu bize iletebilirsiniz.