İşe İade Talebi Davası

İse iade talebi genel olarak, işveren tarafından iş akdi sonlandırılan fakat bu feshin geçersiz olduğunu savunan işçinin, tüm iş güvencesinden yararlanarak işe iade talebi ettiği dava olmaktadır. Genelde, işe iade davası, iş sözleşmesi geçersiz olan bir nedene bağlı olarak sonlandırılan, işten atılan işçi tarafından açılmaktadır.

İşe İade Davası İçin Gerekli Olan Şartlar

İşyerinde çalışan sayısı en az 30 işçi olmalıdır. Bu sayılar sadece, işe iade davasını açan işçinin çalıştığı işyeri değil, varsa işverenin aynı iş kolunda olan diğer işyerleri de hesaba katılmaktadır.

İşçi dava açtığı işyerinde en az 6 ay çalışıyor olmalıdır.

İşçi ve işveren arasında belirsiz süreli olan bir iş sözleşmesi bulunmaktadır. Buna bağlı olarak da belirli süreli sözleşme ile çalışan işçilerin, işe işe iade talebi hakkı olmamaktadır.

İş güvencesinden faydalanmak amacı ile işe iade davası açmak için, işletmenin tümünü sevk ya da idare eden işveren vekili ve de yardımcıları ya da işyerinin tümünü sevk ya da idare eden ve işçiyi işe almak ve işten çıkarmak gibi yetkisi bulunan işveren vekillerinden olmamak gerekir.

İş sözleşmesinin feshi herhangi bir geçerli nedene dayanmıyor ise; işe iade hakkı söz konusu olmaktadır. Bu konuda iş akdini sonlandırmak isteyen işveren, geçerli bir neden ileri sürmek zorundadır. Geçerli olan nedenler de kanunun belirlemiş olduğu haklı sebepler kadar ağır olmamalı ve işçinin çalışmasını ya da işyerinin sürekliliğini etkileyen nedenlerdir.

İşe İade Davası Açma Aşamaları

Bu konuda ilgili düzenleme, İş Kanunu madde 20 de yer almaktadır. Bu maddeye bağlı olarak; işçi, iş akdi sonlandıracağı zaman, kendisine geçerli bir neden gösterilmemiş ise mahkemeye dilekçe ile başvuracak ve işe iadesini talep edecektir. Yasa da işverenin iş sözleşmesini yazılı bir şekilde feshetmesi gerektiğini emrediyor.

Eğer bu kuralara uyulmamış ise, geçerli olan bir fesihten söz etmek mümkün değildir ve işçi işe iade davası açmaya hak kazanır. İşçi iş akdinin feshedildiği açıklamasının kendisine ulaştığı zamandan itibaren 30 gün gibi bir sürede işe iade davası açmalıdır. Yoksa işçi bu feshi kabul etmiş sayılacak ve işe iade talebi için dava açamayacaktır.