İsim Değiştirme Davası

İsim değiştirme davası nedir? İsim ve soy isimlerimiz bizi diğer kişilerden ayırmaya yarayan ve bireye sıkı sıkıya bağlı haklardandır. Herkesin bir adı vardır ve Nüfus müdürlüklerine bu şekilde kaydolmak zorundadır. İsim zorunluluğu toplumda yer alan kamu düzeni içinde önemlidir.
Kişiliğin çok önemli bir parçası olan isim bazı sebeplerle değiştirilebilir. Bunun için şu an itibariyle iki yöntemden bahsedebiliriz. Bunlardan biri mahkemelerde açılan isim değiştirme davalarıdır. Bir diğeri ise Nüfus Müdürlükleri’nin duyurmuş olduğu E-Devlet yolu ile yapılabilen başvurulardır.
E- Devlet kanalı ile isim değişikliği yağmak için bazı şartlar bulunur. İsminde imla ve yazım hatası bulunanlar, genel ahlaka ters isim kullananlar, gülünç ve komik isim sahipleri E-Devletten başvuru yapabilir. Bu değişiklik şartlarına uymayan ve isimlerinden ön isim sildirme talebinde bulunanlar E-Devlet üzerinden başvuru yapamaz.

İsim Değiştirme Davası Nasıl Açılır?

Aslında isim değişikliği değil de mevcut isimde yer alan hataların değişikliği diyebiliriz. Örneğin; ismi Fadime olan bir kişi bu ismi Fatma olarak değiştirebilir ancak ismi Fatma Nur olan biri bu ismi Fatma olarak E- Devlet üzerinden değiştiremeyecek. Bunun için ilgili mahkemelerde isim değiştirme davası açması gerekir.
E-Devlet üzerinden ad ve soyad değişikliği başvurusu, iki ismim var birini istemiyorum sildirmem gerek diyenler için değildir. Bu talep için Asliye Hukuk Mahkemelerinde dava açmak ve hâkim kararı ile değişiklik yapmak gerekir. Peki, isim değiştirme davası nasıl açılır?

İsim Değiştirme Davaları Niçin Açılır?

Normal şartlarda ismin değiştirilmezliği ilkesi bulunurken 4721 Sayılı Medeni Kanun 27. maddesi isim değiştirme taleplerini geçerli sebeplere bağlı bir biçimde hâkimlerden talep edilebileceğini düzenlemiştir. Kişinin sosyal statüsü, talebinin sebepleri de değerlendirilerek isim değişikliği mahkeme karşısında yapılabilir. Özetle, isim değişikliği davaları belli bir hukuki prosedürle ilerler ve isim değiştirme davası sebepleri olmalıdır.
Medeni Kanunun 27.maddesi isim değiştirme taleplerini düzenliyor. İsim değiştirme sebepleri oldukça özel olabilir, kişi bunu hâkime anlatır ve değişiklik talep eder. Travmatik bir durumu hatırlatmasından tutun da ismin kötü bir şahısla anılıyor olmasına kadar çok sayıda sebep değişiklik için yeterli olabilir.

İsim Değiştirme Davaları Nerede Açılır?

İsim değiştirme talepleri için Asliye Hukuk Mahkemelerinde dava açmak gerekir. İsim değiştirme davaları nerede açılır diye düşünüyorsanız bulunduğunuz yerde yetkili mahkeme olan Asliye Hukuk Mahkemeleri’nde dava açabilirsiniz.
Davanız açıldıktan sonra görülecek olan mahkeme de Nüfus Müdürlüğünden gelen yetkili bir şahıs davalı olarak yer alacaktır. Asliye Hukuk Mahkemelerinde açılan bu davalar için özel bir evrak şartı bulunmaz ancak değişiklik talebinizi güçlendirecek ekstra evrak ve belgeye sahipseniz bunu mahkeme dosyanıza sunabilirsiniz.
İsim değiştirme davalarında bazı genel kanılar bulunur. Örneğin, isminiz komik, gülünç değilse ve siz bu gerekçeyle dava açıyorsanız mahkeme heyeti talebinizi kabul etmeyebilir. Bu durumda tanık beyanı ile talebinizi desteklemeniz önem kazanacak ve elinizi kuvvetlendirecektir. Bu davalar hızlı bir şekilde sonuca kavuşturulur ve 3-5 ay gibi kısa süreli olabilir.