Sigortalılık Başlangıç Tarihinin Tespiti Davası

Genel olarak, sigortalılık süresi, sigortalı kişinin uzun süreli sigorta kollarından biri olan malullük, ölüm ya da yaşlılık sigortalarına göre; ilk kez çalışma hayatına başladığı tarih ve aylık talepte bulunduğu tarihler arasındaki geçen süredir.

Bu bağlamda bu sürenin hesaplanması, sigortalı kişinin haklarının tam olarak korunması bakımından önemli olduğu için doğru bir şekilde tespit edilebilmeleri adına farklı davalar öngörülmektedir. Bu davalardan biri de sigortalılık hizmet tespit davası olmaktadır. Genelde eyt işlemlerinde çok fazla ihtiyaç duyulan bu dava son zamanlarda çok popüler davalar arasında yerini almaya başlamıştır.

EYT Hizmet Tespit Davaları

Genelde eyt işlemlerinde, sigortalı olan kişinin işe başlama tarihi SGK kayıtlarında gerçek tarihten farklı bir tarih olarak gösterildiğinde, emekli olmak adına gerekli olan çalışma süreleri doldurulsa dahi yaş unsurunu sağlayamadığı için kişi emekli olamamaktadır. Bununun neticesinde de eyt sorunu ortaya çıkmaktadır. Burada da devreye sigortalılık hizmet tespit davası girmektedir.

Bu dava da işe giriş bildirgesi yapılmış olan bir kişi,1 gün bile çalışsa dahi bu davayı açabilmektedir. Aynı zamanda hizmet tespit davası kapsamında bahsi geçen çalışmalar, işveren tarafından kuruma bildirilmeyen ya da kurum tarafından tespiti yapılamayan, kısa ya da uzun fark etmeden belirli bir dönem ile alakalı olan çalışmaları kapsamaktadır.

Hizmet Tespit Davası İçeriği

Hizmet tespiti davasında, işveren davalı olarak, kurum da feri müdahil şeklinde yer almaktadır. Bunun yanında kurumda sigortalılık tescili yer ala, adına hizmet bildiriminde bulunulabilen sigortalılar da bildirilen hizmetler öncesindeki bir tarih için, sigortalılık hizmet tespit davası açabilecektir.

Sigortalı kişinin borçlanma imkanı olması halinde de, örnek verecek olursak eyt sisteminde çok fazla adı geçen; askerlik borçlanması ya da yurt dışı sürelerin borçlanılması, çocuk borçlanması gibi durumlarda da sigortalının başlangıç tarihi borçlanılan süreler kadar geriye dönülüp, tespit edilmektedir.

Bir kişi sigortalı olarak çalışmaya başladığında, öncelikle işe giriş bildirgesinin kurum kayıtlarında yer aldığından emin olmalıdır. Bu bildirgeler bazen kayıtlara geçmiş olmasına karşın, hizmet bildiriminin olmaması sebebi ile sigortalılık bu bildirgede yazılı olan tarihte başlamamaktadır.

Bu durumlarda da sigortalılık başlangıç tarihi ile ilgili olarak kuruma müracaat edilip, düzelttirmek gerekir. Bu durum mümkün değil de de bu dava ile sigortalılık başlangıç tarihi tespit edilmektedir.