Emekli Olma Şartları Nelerdir?

28 Aralık 2022 tarihinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından EYT (Emeklilikte yaşa takılanlar) ile ilgili uzun yıllardır beklenen açıklama yapıldı. Yaklaşık 5 milyon vatandaşı yakından ilgilendiren EYT yasası ile emeklilikte yaşa takılanların sorununun çözülmesi bekleniyor. Söz konusu yasa ile ilgili düzenlemeler henüz tamamlanmadığı halde pek çok vatandaş Sosyal Güvenlik Kurumuna emekli aylığı başvurusu yapıyor.

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından yapılan açıklamaya göre emeklilikte yaşa takılanlar yasasının yürürlüğe gireceği ve resmi gazetede yayınlanacağı tarih belirlendi.

EYT (Emeklilikte Yaşa Takılanlar) Nedir?

8 Eylül 1999 tarihinde yürürlüğe giren yasa ile emekli olma yaşı kadınlarda 58 erkeklerde 60 ve prim gün sayısı ise 5000 olarak belirlendi. EYT emeklilikte yaşa takılanlar anlamına gelmektedir. EYT kapsamında bulunan vatandaşlar emekli olmak için kanunlarda belirtilen sigortalılık süresini ve prim gününü tamamlamış ancak emekli yaş sınırından dolayı emekli olmaya hak kazanamayan vatandaşlardır.

Bu bağlamda sigorta başlangıç tarihi 8 Eylül 1999 tarihinden önce olanlar emeklilikte yaşa takılanlar kapsamına giriyor. Türkiye’de yaklaşık 5 milyon vatandaş eyt (emeklilikte yaşa takılanlar) sorunu yaşıyor. Cumhurbaşkanı tarafından yapılan açıklamaya göre emeklilikte yaşa takılanlar ile ilgili yeni yasa düzenlemesinin Ocak sonu gibi yürürlüğe girmesi söz konusu.

EYT Sorunu Nasıl Ortaya Çıktı?

8 Eylül 1999 yılında emeklilik şartları ile ilgili yürürlükte olan kanunun değiştirilmesiyle emeklilikte yaşa takılanlar sorunu ortaya çıktı. Yasanın değiştirilme amacı ise erken yaşta emekli olma durumunun sosyal güvenlik sistemini etkilemesiydi.

EYT Emeklilik Şartları Nelerdir?

Yapılan açıklamalara göre eyt emeklilik şartları aşağıdaki şekildedir:

• Sigorta giriş tarihinin 8 Eylül 1999’dan önce olması
  • Prim gün sayısı olan 5000 günün tamamlanmış olması
  • Kadınların 20 yıl sigortalılık süresini tamamlamış olması
  • Erkeklerin 25 yıl sigortalılık süresini tamamlamış olması

Yukarıda belirtilen şartların eyt ile ilgili yasal düzenlemeleri açıklandığında kesinleşmesi bekleniyor. Emekli olmak için gerekli prim günü ya da sigorta süresini dolduramayan vatandaşlar ise eksik gün sayılarını tamamladıktan sonra emekli olmak için başvurma hakkına sahiptirler.