İşyerinden Ücretsiz İzin Nasıl Alınır?

Çalışanların en çok araştırdıkları konulardan birisi de ücretsiz izinler olmaktadır. Ücretsiz izinler çalışanlara İş Kanunu tarafından tanınmış bir hak olması ile beraber iş yükünün azaltılması halinde işyerini korumak için işverene de verilen bir hak olmaktadır. Bu hakkın kanuna uygun kullanılabilmesi için belli şartlarında yerine getirilmesi gerekmektedir.

Ücretsiz İzin Nedir?

İşveren ve işçinin anlaşarak bir süreliğine iş sözleşmesini askıya almaları anlamına gelen izin türüne ücretsiz izin adı verilmektedir. Aynı zamanda bu izin türü iş akdinin askıya alınması olarak da tanımlanmaktadır. Bu izinde iş akdi feshedilmemektedir. Yani çalışanın hiçbir şekilde iş yeri ile ilişiği kesilmemektedir. Fakat süreç içerisinde işverenin ücret ödeme yükümlülüğü ve işçinin iş görme yükümlüğü de bulunmamaktadır.

Çalışanlar için izin türü ikiye ayrılmaktadır. Bunlar ücretli izin ile ücretsiz izinlerdir. Bu izinleri almak için çalışan yerden izin talep edilmesi gerekmektedir. Ücretli izin kişilerin yıllık olarak kullanması gereken izin türü olurken ücretsiz izin kişilerin özel olarak aldığı izinlerdir. Bu izin türünde işveren ücret ödemesi yapmamaktadır.

Ücretsiz İzin Nasıl Alınır?

Ücretsiz izin çalışanların iş yerlerinden aldıkları bir izin türüdür. İş yerinden ücretsiz olarak alınan izin türüne denilmektedir. Bu izini yasal olarak herkes alabilmektedir. Bununla beraber herkse eşit olarak verilmektedir. Ücretsiz izinleri verme hakkı işveren kişilere ait olmaktadır.

İşverenler personele izin verdikten sonra izin türüne göre hareket etmesi gerekmektedir. Bu izin türü ücretsiz olduğu için işveren işçiye maaş ödemesi gerçekleştirmemektedir. Bu izni alıp izne çıkan kişi bu süreyi ise maaş almadan tamamlamakta ve süre bitiminde işine geri dönmektedir.

Ücretsiz İzin Hakkı Ne Kadar?

Ücretsiz izin kullanmak isteyen kişiler bu sürede maaş alamamaktadır. Bunun için ise belli bir süre bulunmamaktadır. Fakat bu süre bitiminden sonra çalışanlar iş başına geri dönmek zorundadır. Alınan izne göre ücretsiz izinlerin hakkı da değişmektedir.

Ücretsiz izinlerden isteyen herkes faydalanmaktadır. Ücretsiz izin boyunca maaş alamama durumu da bulunmaktadır. Özellikle anne olacak kişilerin en sık araştırdıkları konuların başında gelmektedir. İzin hakkı biten kişiler kendi işverenleri ile görüşerek ortak belirledikleri sürede ücretsiz izinleri alabilme hakkına sahiptir.

Ücretsiz İzin Uygulamalarında Bilinmesi Gerekenler Nelerdir?

Bu izin türünde mutlaka bilinmesi gereken bazı durumlar bulunmaktadır. Ücretsiz izinler ile ilgili çalışanların bilmesi gereken hususlar şunlardır:

• Ücretsiz izinlerin talebi işverenin yazılı olarak onayı ile yapılır.
  • İzin dönemlerinde taraflar birbirlerinden çalışmayan günün ücretini talep edememektedir.
  • Ücretsiz izinleri alan kişilerin o günler kapsamında SGK primleri ödenmemektedir.
  • İzin süreleri ile ilgili eksin günlerin bildirimleri yapılması gerekir.
  • Ücretsiz izin alınan günün sayısı çalışanın kıdemi hesaplanırken dikkate alınmaktadır.

Çalışanlar bu izinlere sahip olmaları için işverenleri ile iletişime geçmeleri gerekmektedir. Ücretsiz izinlerin süresi bitiminde ise çalışanlar iş yerlerine işin başına geçmeleri gerekmektedir.