Ortaklığın Giderilmesi Davası Nedir?

İzale-iŞuyu veya ortaklık fesih usulü, müşterek mülkiyette bulunan taşınır veya taşınmazların üyeleri arasındaki ortaklığın sona erdirilmesi ve taşınır mal haline dönüştürülmesinin sağlanmasına yönelik bir işlem türüdür. Bir ortaklığın sona ermesi, esasen, davanın tüm tarafları için benzer sonuçları olan çok taraflı bir dava türüdür. Örneğin davalı, dava sırasında davadan çekilirse davalı, davanın tamamlanmasını sağlamak için davanın devam edeceğini mahkemeye bildirebilir.

Ortaklığın Giderilmesi Davası Kime Karşı Açılır?

Bina ve gayrimenkul ile ilgili tüm ortaklar hakkında ortaklığın giderilmesi davası açılmaktadır. Menfaat sahipleri şirketi feshederek taşınır veya taşınırların iptalini talep edebilirler. Paydaşlar, varlığın nasıl bölüneceği konusunda anlaşarak ortaklığı sonlandırabilirler. Ortaklık sözleşme ile sona erdirilemezse ilgili taraflardan biri diğer tüm ilgili taraflara dava açarak bir takibatta ortaklığın sona ermesini talep edebilir. Ortaklık bozulursa, ilgili herkes katılmalıdır. Taraflardan birinin ölümü halinde, tutanak, miras davasında yer alan tüm mirasçıları içermelidir. Davaya tüm ortakları dahil etmeden davayı kapatamazsınız.

Ortaklığın Giderilmesi Davası Hangi Mahkemede Açılır?

Ortaklığın feshi halinde yetkili mahkeme binanın bulunduğu mahkemedir. Yetkili mahkeme Sulh Hukuk Mahkemesidir. Örneğin bina Kartal’da ise ortaklığın feshi halinde yetkili ve sorumlu mahkeme Kartal Sulh Hukuk Mahkemesidir.

Ortaklığın Giderilmesi Davası Şartları Nelerdir?

İzale-i Şuyu davası için binanın bulunduğu bölgenin yetkili hukuk mahkemesine gitmelisiniz. Pay sahiplerinin bir prosedür başlatması yeterlidir. Davalılar diğer hissedarlardır. Ortak mülkiyeti olan herkes sürece katılmalıdır. Pay sahiplerinden birinin ölümü halinde mirasçı olarak tayin edilen kişi davaya dahil edilir. Davacılar İzale-iŞuyu davasını düşürebilir. Ancak vazgeçseniz bile daha sonra geri dönüp şirketi feshetmek için dava açabilirsiniz.

Ortaklığın Giderilmesinde Hangi Yollar İzlenebilir?

Yargılamaların sonunda mahkeme, söz konusu mülkün paylaşılıp paylaşılamayacağını belirlemek için bir bilirkişi atayacaktır. İzale-iŞuyu davasında taraflar, malın nasıl paylaşılacağına taraflar arasında karar vererek hakime sunabilirler. Tüm pay sahipleri bölünmeyi kabul ederse bu yönde bir karar verilebilir. Nasıl paylaşacağınız konusunda bir anlaşmaya varamazsanız, bunu iki şekilde yapabilirsiniz. Kesin hisselerle ortaklıkları kırmak, yani hisseleri paylaşmak veya satmak. Gayrimenkul taraflar arasında payları oranında dağıtılabilir. Paylaşılamaz, ancak pay sahiplerinin satış yoluyla hak elde etmelerini sağlar. Satışlar yönetim ofisi veya satış temsilcisi tarafından yapılır. Anlaşma ile açık artırmaya sadece pay sahipleri katılabilir. Satıldığında, taraflar sahip oldukları hisse sayısına karşılık gelen bir fiyat alırlar.

Ortaklığın Giderilmesi Davası Ne Kadar Sürer?

Ortaklığın giderilmesi davası süresi konuya göre değişir. Bunun nedeni, mahkemenin yoğunluğu arttıkça celseler arasındaki sürenin de artmasıdır. Dolayısıyla burada ortaklık fesih prosedürü başka bir yerde aynı anda sona ermez. Yine projede yer alan tarafların tutumları da çok önemlidir. Kovuşturulmak istemeyen menfaat sahipleri davanın uzatılmasına itiraz edebilirler. Mülkünüzü nakit olarak satmaya karar verirseniz, o mülk gözden geçirilecek ve bu süreç en az bir ay sürecektir. Satıcının belirlediği satış tarihi de süreci en az iki ay uzatır. Tüm davaları bir araya getirdiğimizde, İzale-iŞuyu davası sadece sekiz ayda bitebilir.