Boşanma Davası Nasıl Açılır?

Boşanma davası en çok merak edilen hukuki konulardan bir tanesidir. Evlilik kadar boşanmak da doğal bir olgudur. Fakat açılacak olan davanın seyri boşanma davasının şekline göre farklılık göstermektedir. Günümüzde artan boşanma olayları sebebi ile boşanma davası nasıl açılır, boşanma davası nasıl sonuçlanır gibi soruların cevapları aranıyor. Boşanma davası açabilmek için tıpkı diğer davalarda olduğu gibi öncelikle dilekçe hazırlamak gerekiyor. Dilekçenin hangi yer mahkemesine yazıldığının dilekçe de belirtilmesi gerekiyor. Ayrıca davacı ve davalı taraflara ait isim, soy isim, T.C. kimlik numarası ve adres gibi bilgiler de belirtilmelidir. Dava dilekçesinde çift arasında yaşanan olayların kronolojik sırasına da yer verilmelidir. Herhangi bir hak kaybı olmaması adına dilekçenin eksiksiz bir şekilde hazırlanması gerekiyor. Bu sebeple boşanma avukatları aracılığı ile profesyonel destek alınabilmektedir.

Ancak avukatsız boşanma davası da açılabilir. Dava dilekçesi ve deliller ile bir de kimlik fotokopisini dosyaya ekleyerek boşanma davası açabilirsiniz. Boşanma davalarının açılması ile görevli olan mahkemeler aşağıdaki gibidir;

• Son 6 aydan beri ikamet edilen yerde bulunan aile mahkemesi
  • Davalının yerleşim yeri içinde bulunan aile mahkemesi
  • Davacının yerleşim yeri içinde bulunan aile mahkemesi olmaktadır.

Boşanma davaları ancak bu 3 mahkemede açılabilir. Bu tür davaların görüldüğü mahkemeler Aile Mahkemeleri olmakla birlikte şayet bu ikamet yerlerinde Aile Mahkemesi bulunmuyor ise Asliye Hukuk Mahkemeleri aracılığı ile de dava açılabilir.

Çekişmeli Boşanma Davası Nasıl Açılır?

Bu bilgilerin ardından bir de konuyu dava türlerine göre ele almak gerekiyor. Aile Mahkemesi vasıtası ile açılacak olan davalarda süreç daha uzun olmaktadır. Yine davaların çekişmeli olan durumlarda başarı ile sonuçlanabilmesi için evlilik birliğinin sarsılması, akıl hastalığı, zina, terk ya da hayata kast gibi boşanma sebeplerine dayanılması gerekmektedir.

Anlaşmalı Boşanma Davası Nasıl Açılır?

Anlaşmalı olarak yapılacak olan boşanma davaları kısa sürdüğünden dolayı herhangi bir adliyede açılabilmektedir. İki tarafın da uygun gördüğü bir adliyede açılacak olan davalarda boşanma protokolü kabul edilmektedir. Çekişmeli olarak görülecek olan boşanma davaları ile anlaşmalı olarak yapılan davaların usulleri birbirinden farklıdır. Çekişmeli davalarda karşı tarafa tebligatın gönderilmesi, ön inceleme yazılması ya da cevap dilekçesi vb. gibi detaylar olmadan anlaşmalı davalarda sadece duruşma günü verilmektedir. Taraflar aracılığı ile hazırlanmış olan protokol aile mahkemesi hakimlerine sunulur ve hakim tarafından dava boşanma ile sonuçlandırılır.

Boşanma Davası Ne Kadar Sürer?

Anlaşmalı olarak açılan boşanma davalarında davalar tek celsede sona ermektedir. Anlaşmalı boşanma davalarının karara bağlanması süresi hakkında kesin bir sayı belirtilemese de, kesinleşme süresi ortalama 1 ila 3 ay arasında değişmektedir. Ancak çekişmeli olan davalar uzama ya da kısalma türleri farklı kriterlere göre değişmekte olup, usullerine uygun şekilde tebligat hazırlanması, ön incelemenin yapılması, farklı kurumlardan evrak talepleri vb. Nedenlerle, ilk derece Mahkemelerinde ortalama süresi 1,5 yıl ila 3 yıl arasında farklılık göstermektedir.

Boşanma Davası Ücreti Ne Kadar?

Davayı açarken dava açacak olan tarafın bir takım gider ve harçları da ödemesi gerekmektedir. Daha harçları ve giderlerinin eksiksiz bir şekilde yatırılması ile birlikte dava açılacaktır. Tutarlar yatırılmadığında dava da açılmış sayılmaz. Davanın seyrine göre ücretler ise farklılık göstermektedir. Bu noktada avukattan destek aldığınızda boşanma avukatlarının talep edecekleri ücretler de farklı olacaktır. Ayrıca çekişmeli boşanma davalarında avukatı olan bireylerin davaya katılması da zorunlu tutulmamaktadır. Anlaşmalı davalar kısa sürdüğünden dolayı tarafların avukatları ile hazır bulunması şartı aranmaktadır. Bu sebeple davaların açılması sürecinde öncelikle harç ve giderlerin ödenmesi gerekiyor.

Boşanma için gerekli olan sebepler bulunuyor ise anlaşmalı ya da çekişmeli olması durumuna göre açılan davalar görülecek ve hakim tarafından karara bağlanacaktır.