Alacak Davası Nasıl Açılır?

Borcu olan birine dava açmak için alacak dava süreci gerekir. Bu davanın açılabilmesi için bir kişiye karşı bir yükümlülüğün bulunması ve borçlunun alacaklarını tahsil edemiyor olması gerekir. Alacak davasının amacı, borçluya veya gerçek kişiye karşı yasal yollardan alacakların tahsil edilmesidir. Yargılamada belki de en öne çıkan konu, yargılamada ödenen ücretlerin göreli miktarıdır. Alacaklıların, alacaklarını talep etmeleri için borç miktarı için hesaplanmış nispi bir ücret ödemeleri gerektiğinden, bu taleplerde bulunmaları zordur. Alacağın talep edilmesi durumunda, taraflar daha önce sözleşme için yetkili mahkemeyi belirlememişlerse, borçlunun yerleşim yeri mahkemesi sorumlu olacaktır. Yargılamadan sorumlu mahkeme, yapılan sözleşmenin türüne göre belirlenir. Örneğin, kira sözleşmelerinden doğan alacaklardan Sulh Hukuk Mahkemesi sorumludur.

Alacak Davası Süreci

Alacak davası, para alacağından oluştuğu için yaygın olarak kullanılan bir dava türüdür. Borç ortada ise ve borçlu edimini karşılamıyorsa ya da borçlu borç ödemekten kaçınırsa, alacak davası açılabilir. Alacak davası nasıl açılır sorusunun cevabı için ise öncelikle yetkili mahkemelere bir talep başvurusu yapmanız ve gerekli ücret ve prosedürleri ödemeniz gerekir. Talebin belirli bir alacağa ilişkin olması durumunda, talep edilen bedel bir açıktan söz etse dahi, talebin açık uçlu olduğunu gösteren bir yazı ile tahmini maliyeti yazılı olarak başvuru tamamlanır. Özellikle Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nda öngörülen usul işlemleri için aşağıdaki süreç devam etmektedir. Bir davanın alacak davası olabilmesi için ise belirli şartların dahil edilmesi gerektiğini unutmamak önemlidir.

Alacak Davası Şartları

Alacak davası açmak için belirli şartların birlikte yerine getirilmesi gerekir. Başka bir deyişle, alacaklı olmak dava açmak için yeterli değildir. Bu açıdan alacak davası şartları aşağıdaki gibidir:

• Borcun talep edilir bir özelliğe sahip olması
  • Borcun ödenmesi gereken günün geçmiş olması
  • Borcun daha önce alacaklıya ödenmemiş olması
  • Alacağın dava aşamasında net bir şekilde belirtilmesi

Yukarıda sıralanan şartlar karşılandığı sürece alacak davası açabilirsiniz. Ancak bazı borçlar belgelenmediği ve kesin miktar bilinmediği için, mahkemeye delil getirmemize, fatura miktarını belirlememize ve davayı lehinize kapatmamıza yardımcı olması için deneyimli bir avukatın tavsiyesine başvurmak mantıklıdır. Bu aşamada alacak davası dilekçesini de hukuka uygun bir şekilde yazabilirsiniz. Alacaklılar ya kendileri bir başvuru hazırlayıp dava açabilir ya da bir avukat davayı yürütmek için bir avukata danışabilir. Dilekçede alacağın konusu, talep edilen miktar açıkça belirtilmeli, dilekçe temiz olmalı ve davaya ilişkin deliller dilekçeye eklenmelidir. Dilekçe, avukat eşliğinde ilerledikten sonra daha sorunsuz, hızlı, çözüm odaklı bir seyir sağlayan önemli bir konudur. Şikayet ve takibat durumlarında ise alacak davaları konusunda uzman avukatlar ile iletişime geçebilirsiniz. Bu sayede yaşananları açık ve kısa bir şekilde açıklayabilir ve istediğiniz sonuca daha kolay bir şekilde ulaşabilirsiniz.