Evlilik İzni Kaç Gündür?

Evlilik izni kaç gün sorusunu cevaplamadan önce bu iznin ne olduğunu bilmek önemlidir. Evlilik izni, evlenmek üzere olan işçilere veya memurlara verilen bir tür ücretli izindir. Bu izinde kişi çalışıyormuş gibi maaş almaya devam eder. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 104. maddesinde memurların düğün izni, mazeret izni olarak düzenlenmiştir. Aynı şekilde 4857 sayılı İş Kanunu’nun ek 2. maddesinde de çalışanın evlilik izni özür izni olarak yer almaktadır. Evlilik izninin işvereninizden veya bir kurum başkanından talep edilebilmesi için ise nikah gününün alınmış olması gerekir. Özel sektörde çalışan işçiler için evlilik izinleri, iş sözleşmesinde belirtilmediği sürece iş kanunu hükümlerine göre uygulanır. Bu kurala göre evlilik izni süresi 3 gün olarak belirlenebilir. Bu evlilik izni süresi, işverenin işçiye izin vermesi gereken asgari süredir. Bu süre işçi ile işveren arasındaki iş sözleşmesine bağlı olarak uzayabilir. Bu süre ücretli izin olarak da kabul edilir. Bu nedenle işverenler, evlilik izni süresince işçi ücretlerini ve yıllık izinlerini kesemezler.

2022 Yılında Evlilik İzni Kaç Gün Olacak?

Evlilik izninin başlaması iş kanununa değil, çalışan ile işveren arasındaki anlaşmaya bağlıdır. Çiftlerin ücretli izin sayılan ve yıllık izinden düşülmeyen izin sürelerinin uzunluğu iş günü değil takvim günü belirlenir. Diğer bir deyişle, hafta sonları ve tatil günleri gibi kabul edilen günlere denk gelen evlilik izinleri için özel bir sistem bulunmamaktadır. Bu gibi durumlarda, alınacak izin genellikle çalışan ve işveren arasında kararlaştırılır. Bu yüzden 2022 yılında evlilik izni kaç gün sorusunu net bir şekilde cevaplamak mümkün değildir. Ayrıca bu izin evlenmeden önce kullanılamaz. Diğer bir ifadeyle, bu izin nikah günü ile başlamaktadır.

Evlilik İzni Nasıl Alınır?

İş Kanunu’na göre özel sektör çalışanları için 3 gün olarak belirlenen evlilik izni kullanımına ilişkin net bir kısıtlama yoktur. Ancak evlilik izni alabilmek için nikah tarihinin alınması ve tarihin belirlenmesi önemlidir. Fakat evlilik öncesi veya evlilik sonrası iznin kullanımına ilişkin yasal bir bilgi bulunmamaktadır. Bundan dolayı evlilik izni ne zaman kullanılır sorusu sıklıkla sorulur. Evlilik izni süresi ve zamanı genellikle çalışan ve işveren arasında kararlaştırılır. Bu izni alabilmek için ise ne zaman evleneceklerine ve ne zaman izni kullanacaklarına karar veren çalışanların işyerindeki insan kaynakları departmanına haber vermesi ve izin başvurusunda bulunması gerekir. Evlilik izni için gerekli olan başvuru, evlilik tarihini ve evlilik izni süresini belirtmelidir. Ancak işveren evlilik iznini kullandırmazsa veya gerektiği şekilde kullandırmazsa, çalışan kanunun öngördüğü şekilde dava edebilir. Bu nedenle çalışanlar, bu ihlali İş Kanunu’nun 24/2 maddesi ile ilişkilendirme ve haklı nedenle işten çıkma imkanına sahiptir. Haklı fesih, bir çalışanın işten ayrılabilmesi ve kıdem tazminatı dahil tüm hakları alabilmesi anlamına gelir.